Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Läs- och skrivutvecklingsmetoder - Sida 1 av 1

LÀs- och skrivutvecklingsmetoder : - en kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sina uppfattningar kring sin lÀs- och skrivundervisning

LÀsning och skrivning Àr förmÄgor som Äterkommer i skolans alla Àmnen, inte bara i Àmnet svenska. DÀrför Àr det mycket viktigt att alla elever fÄr en god start pÄ sin lÀs- och skrivutveckling. För att kunna anpassa undervisningen till alla elevers individuella behov krÀvs fler Àn en utvecklingsmetod. Det innebÀr att en pedagog som enbart bedriver lÀs- och skrivutveckling efter en metod riskerar att inte nÄ fram till alla elever. Följden av det kan bli att dessa elever fÄr en anpassad undervisning hos speciallÀraren eller specialpedagogen pÄ skolan.

Pedagogers erfarenheter och uppfattningar om lÀs- och
skrivutvecklingsmetoder

Denna studies syfte var att beskriva och analysera fem pedagogers erfarenheter och uppfattningar om de lÀs- och skrivutvecklingsmetoder som de anvÀnder i sitt arbete. VÄra frÄgestÀllningar var: Hur arbetar pedagogerna med lÀs- och skrivutveckling? Varför har pedagogerna valt detta arbetssÀtt? Vilka teoretiska utgÄngspunkter har metoderna? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgestÀllningar anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med pedagoger som arbetar mot skolans tidigare Är i KronobergslÀn. Studiens resultat visade att pedagogerna anvÀnder sig av blandade metoder inom antingen det analytiska eller det syntetiska spektrat.

Att lÀsa genom att skriva - fyra pedagogers erfarenheter av undervisning enligt Tragetons metod.

Datorn har idag en central roll i vÄrt samhÀlle och det Àr naturligt att skolan tar till sig ny teknik och anvÀnder datorn som ett verktyg för elevernas lÀrande. Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ om datorn, i arbetet med Arne Tragetons metod ?Att skriva sig till lÀsning ? IKT i förskoleklass och skola?, har en naturlig roll i lÀs- och skrivinlÀrningen. I min undersökning har jag valt en kvalitativ intervjustudie som huvudmetod, vilken jag kompletterat med observationer i de intervjuade pedagogernas barngrupper. PÄ sÄ sÀtt har jag fÄtt en bra inblick i hur det praktiska arbetet med Tragetons metod gÄr till i klassrummet.

SprÄk Àr allt : Hur förskollÀrare kan arbeta för att frÀmja barns sprÄkutveckling

Studien syftar till att undersöka hur förskollĂ€rare arbetar med att frĂ€mja barns sprĂ„kutveckling i förskolan utifrĂ„n barns olika förutsĂ€ttningar.  Fokus i studien Ă€r att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ?traditionellt? med sprĂ„kutveckling utan nĂ„gon specifik metod. Jag tar ocksĂ„ upp de olikheter som kan finnas i barns sprĂ„k och vikten av att barn fĂ„r sitt sprĂ„k stimulerat pĂ„ en rad olika sĂ€tt. BĂ„de i hemmet och i förskolan.För att undersöka detta har jag anvĂ€nt mig av en kvalitativ ansats dĂ€r jag intervjuade fyra förskollĂ€rare. TvĂ„ förskollĂ€rare pĂ„ en traditionell förskola och tvĂ„ pĂ„ en förskola som arbetar med förhĂ„llningssĂ€ttet tidig lĂ€s- och skrift.I resultatet framkom det att förskollĂ€rarna Ă€r vĂ€l medvetna om sprĂ„ket och det Ă€r verkligen nĂ„got som de arbetar med pĂ„ mĂ„nga olika och kreativa sĂ€tt.

"Jag ser det som ett smörgÄsbord" : En studie om tvÄ olika lÀs- och skrivutvecklingsmetoder

In this study I have compared two different development methods of reading and writing. I have done this by interviewing five first grade teachers in elementary schools and it is based on qualitative research interviews. The aim of the study was to immerse myself in which methods these five teachers describe that they have used. They got to describe how they work and how they have tought the students to read and write. I have investigated if the teachers think that the computer is a good tool. The investigation also shows if the teachers believe that the studentsŽ writing skills deteriorate if they can use the keyboard instead. I came to the conclusion that four of the teachers used Arne TragetonŽs method (2005) which means that the students learn how to write by using to computer.

LTG- metodens betydelse

LTG- metodens betydelse -Sex lĂ€rares syn pĂ„ sitt arbete med lĂ€s- och skrivutveckling i skolĂ„r 1, ur ett LTG- perspektiv Angela Ekström och Åsa Gustavsson Vi har gjort en kvalitativ undersökning dĂ€r datainsamling har skett genom intervjuer. ProblemomrĂ„det har varit att ta reda pĂ„ hur sex lĂ€rare ser pĂ„ sitt arbete med lĂ€s- och skrivutveckling i skolĂ„r 1, ur ett LTG- perspektiv (lĂ€sning pĂ„ talets grund). Vi tycker att det finns outforskade luckor inom lĂ€s- och skrivutvecklingsomrĂ„det, gĂ€llande lĂ€rarperspektivet. Enligt vĂ„r mening har lĂ€rare blivit bortglömda dĂ„ koncentrationen mest riktats pĂ„ eleverna. Med denna undersökning vill vi bidra till kunskapsutveckling nĂ€r det gĂ€ller blivande lĂ€rares kompetens inom lĂ€s- och skrivutveckling.